האם האושר הוא עושר ? עם המודרניזציה ההגדרה למהו אושר אמיתי עברה שינוי או שיש לומר התעדכנה מחדש . יותר ויותר אנשים רואים את האושר שלהם כדבר שתלוי בכסף , זאת אומרת ,על סף דעתם כי אם הכסף נזיד , הבנק לא מטריד אין איש שלא ישמח ואושרו מעיד .בחרתי בנושא זה כי דעתי היא שונה . קשה לי לראות את הכסף כגורם לאושר ושמחה , כי מה שווים מליונים , עושר ויוקרה אם את ההגשמה העצמית האדם עדיין לא חווה.
ההתמקדות שלי במהלך העבודה היא בתקשורת ובהשלכותיה בתור סוכן חברות מהעיקריים בחברתנו . ההשערה שלי היא שהתקשורת יוצרת התניה מאוד משמעותית ובדרכים לא דרכים גורמת לנו להאמין כי האושר שלנו מותנה בעושר כספי , ויתרה מכך התקשורת מחזקת את הקפיטליזם ( אמונה בצדקת הכסף ) ומייחצנת לנו את עולם העושר כדבר הכרחי על מנת להגיע לאושר שיספק אותנו . ההשערה שלי מפנה אותי ישירות אל הדילמה והיא האם התקשורת מבנה מציאות או משקפת מציאות ? שאלה שללא ספק נוכל להבחין בה רבות על סדר היום ונוכל כל אחד כצופה בבית לבדוק את אמיתות הדברים אל מול מהדורת החדשות הכי בסיסית שיש . לכן בחרתי ששאלת החקר שלי תהייה האם התקשורת מקדשת את הקפיטליזם על ידי כך שהיא משדרת לנו שהאושר שלנו נמדד על פי עושרנו והמתכון להצלחה הוא כסף ?
אנו חיים סביב סוגיה בלתי פוסקת לגבי מהם הגורמים לאושר שלנו ובעצם סוגייה זו מביאה לעוד אלפי שאלות לגבי הגורמים עצמם ומהם התנאים למימושם . מצד אחד יש הנחה חד משמעית שהעושר הוא זה שמביא לאושר כי כמובן הרבה נכסים וכסף נזיד זוהי משאלת ליבו של כל אחד אך מצד שני קיימת הנחה מנוגדת שמציינת שדווקא העושר שלנו הוא זה שמונע מאיתנו להיות מאושרים או במילים אחרות ? מרבה נכסים מרבה דאגות .
שיטת המחקר שלי התחילה בצורה אחת והסתיימה באחרת . תחילה חשבתי שעלי לפנות אל עשירי המדינה מחזיקי ההון ולשאול אותם האם הם באמת מאושרים ? זאת כדי להשוות בין חייהם לבין איך שהתקשורת מציגה אותם . את שיטת מחקר זו פסלתי בסופו של דבר ממספר סיבות והעיקריות בניהן הן חוסר אוביקטיביות שללא ספק יוכל לעלות או חוסר אמיתות מכיוון שרבים ממחזיקי ההון לא היו רוצים שנחדור אל תוך חייהם הפרטיים .
לכן שיטת המחקר שלי השתנתה לאחת שאוכל לבדוק במלוא האמיתות לכן שיטה זו מבוססת על פרסומות תקשורתיות . היום כאשר הרעיון הקפיטליסטי עובר דרך מסך הטלוויזיה שלנו אין פרסומת בה לא נראה יוקרה מבצבצת מן המסך לכן אבדוק את הפרסומות ואציין מה באמת רואים בהן ? מה הן משדרות ? למי הם פונות ? ומהם המסרים שלהם?
תכנית העבודה שלי מתחלקת לשני שלבים . בשלב הראשון אספתי עשר פרסומות שונות מהשנים האחרונות המציגות מוצרי צריכה בסיסים שסביר להניח כי כל בית בישראל צורך . לאחר מכן נכנסתי אל כל פרסומת ופישטתי אותה לגורמין תוך התמקדות באיך המוצר מיוצג בפרסומת ? לאיזה קהל יעד הפרסומת פונה ? והאם מתקיימת אשלייה מסויימת לעומת המציאות שמרמזת לנו על יוקרה .
את כל הממצאים שקיבלתי ריכזתי אל תוך טבלאות :
קריטריונים
|
פרסומת מס' 1 (חלב)
|
פרסומת מס' 2 ( דגנים)
|
פרסומת מס' 3 ( חמא ה)
|
פרסומת מס' 4 ( סימילק)
|
פרסומת מס' 5 ( חיתולים)
|
סביבת צילום
|
חדר ילדים \ מטבח יוקרתי
|
אולם חתונות מפואר , סלון יוקרתי מטופח
|
מטבח יוקרתי
|
חנות צעצועים מפוארת , מועדון חוגי מותרות מסויים , משחקייה יוקרתית .
|
חדר ילדים מרווח גדול מפואר ויוקרתי .
|
מצולמים
|
אמא וילד בהירי עור עיינים כחולות
|
זמרת חתונות מלאה בתכשיטים בלונדינית
|
אישה בהירת עור , בלונדינית עיינים כחולות .
|
תינוק ואמא בהירי עור בלונדינים עיינים כחולות
|
אמא וילד עם עיינים כחולות בהירי עור בלונדינים .
|
פרסום סמוי
|
חלונות יוקרה של קליל . נעליים ממותגות של " אדידס"
|
מאכלים יוקרתיים סוגי בשר מושקעים סושי וכו..
|
טלוויזית LCD המשדרת יוקרה.
|
חוג יוגה .
|
אין .
|
קריטריונים
|
פרסומת מס' 6
(פסטה)
|
פרסומת מס' 7 (בורקס)
|
פרסומת מס' 8 (נייר טואלט)
|
פרסומת מס'9 (אבקת כביסה)
|
פרסומת מס' 10(קוטג)
|
סביבת צילום
|
בית מרווח גדול ויוקרתי , מטבח גדול ומושקע
| בית חדש מרוהט ומפואר |
מקלחת ושירותים יוקרתיים ומפוארים ברמה של 5 כוכבים
| תחילה משרד של אדם מצליח לאחר מכן ביתו המפואר | בית גדול מפואר ומרווח |
מצולמים
| משפחה שלמה בהירי עור | משפחה בהירת עור כחולת עיינין חלקם בלונדינים. | כלבלב , אישה בהירה עם עיינים כחולות נראת דוגמנית | טל ברמן עיינים כחולות בהיר עור | שחקנים בהירים בעלי עיינים כחולות . |
פרסום סמוי
| נעל אדידס | אין. | מגזינים של חברות יוקרה | שעון כסוף מסיבי, חולצה של המותג " טומי " | סכין חיתוך יוקרתית |
תוכנית המחקר שלי מראה ללא ספק כי התקשורת היא גורם משפיע שמראה באמצעות דבר מה כל שהוא דבר אחר תוך ניצול של חופש הביטוי שלה . מוצרי צריכה בסיסים כמו חלב או אבקת כביסה ישמשו את מרבית הבתים במדינת ישראל ולא רק את הבתים החדשים והמצוחצחים שבניהם שמרוהטים בריהוט מודרני חדשני ויוקרתי , נוסף לכך המוצרים הללו לא מחוייבים להיות מיוצגים על ידי אנשים בהירי עור בלונדינים עם עיינים כחולות שמשדרים ומחזקים את סטריאוטיפ היוקרה באופן בולט , הרי גם שחומי עור עם עיינים חומות ושיער חום ישתמשו בחלב בשביל הכוס נס קפה שלהם בבוקר , ולבסוף.. בכדי לעשות כביסה לא חייב ללבוש חולצה ממותגת של טומי שהעלות שלה קשיחה להרבה אנשים או ללבוש שעון כסף יוקרתי שיתאר לנו שהמצב בבנק חיובי מאוד . לסיכום , הטענה שלי אוששה מכיוון שאני הסקתי שהתקשורת מקדשת את הקפיטליזם ומשתמשת במסכי הטלווזיה באמצעות פרסומות בסיסיות לייחצון של יוקרה ואושר שנקנה אך ורק באמצעות כסף ואכן זה מה שניתן היה לראות , בתוך כל פרסומות שיכולה להיות מלווה בחיוכים ללא סיבה מסויימת הבחנו בפריטים שמסגירים את המצב המסויים בו הדמות נמצאת ומה זה יכול לומר לנו על מצב העובר ושב שלה ..
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה